Voor het vijfde kwartaal op rij krimpt de tabletmarkt. Waarom zijn de platte computers minder gewild
En wederom hebben gadgetmakers minder tablets verkocht. Marktonderzoeker IDC schat dat er in oktober, november en december van vorig jaar 65,9 miljoen tablets naar winkels zijn verzonden.
Dat is minder dan de 76,4 miljoen stuks in dezelfde maanden in 2014. Het is het vijfde kwartaal op rij dat de tabletmarkt krimpt.
Apple en Samsung zagen hun marktaandeel afnemen. Apple wist 16,1 miljoen iPads te verkopen in het vierde kwartaal, traditioneel de beste periode van het jaar vanwege de feestdagen. Dat is bijna 25 procent minder dan een jaar eerder. Samsung zag de verkopen dalen met 18 procent tot 9,0 miljoen exemplaren, aldus IDC.
Waarom zijn tablets minder populair? Zes redenen.
1. Veel mensen hebben al een tablet
De markt voor tablets raakt verzadigd, ook in Nederland. Volgens onderzoeksbureau GfK heeft het merendeel van de Nederlandse huishoudens (65 procent) inmiddels een tablet. Daarmee zijn er ongeveer evenveel tabletbezitters in ons land als mensen met een desktop-pc.
2. Tablet niet noodzakelijk
In vergelijking met een smartphone heeft een tablet een belangrijk nadeel: je kunt er niet mee bellen. De noodzaak om een tablet te hebben is daarom minder groot. Waar veel mensen een nieuwe smartphone aanschaffen omdat ze nu eenmaal bereikbaar willen zijn, denken ze — zeker in moeilijke economische tijden — twee keer na voordat ze geld uitgeven aan een tablet.
3. Oude hardware voldoet nog
Tablets worden voornamelijk gebruikt voor lezen, het bekijken van video’s, het spelen van spelletjes en om dingen op te zoeken op internet. Dat kan nog prima met de iets verouderde modellen van een aantal jaar geleden. Het verschil tussen de nieuwe modellen die nu in de winkels liggen en tablets van twee jaar geleden is relatief klein. Waarom zou je dan een nieuwe kopen?
4. Geen subsidie op tablets
Bij het afsluiten van een mobiel abonnement, krijg je doorgaans van de provider korting op een nieuw toestel. Daardoor schaffen veel consumenten elke twee jaar bij het aflopen van hun abonnement een nieuwe smartphone aan. Bij tablets ontbreekt deze subsidiëring, waardoor consumenten honderden euro’s uit moeten geven voor een nieuw exemplaar. Daartoe zijn veel mensen niet bereid, zeker niet als er thuis al een tablet op de salontafel ligt.
5. Tablet delen veel gebruikelijker
Een smartphone is een persoonlijk apparaat. Hij is gekoppeld aan jouw unieke telefoonnummer, je hebt ‘m altijd bij je en hij past in je broekzak. Twee mensen zullen niet snel dezelfde smartphone delen. Dat gebeurt juist wel met een tablet. Die ligt in veel huishoudens op tafel, klaar om opgepakt te worden door wie ‘m maar nodig heeft. Daarom zal het aantal tablets dat over de toonbank gaat nooit groter zijn dan het aantal smartphones. En dat vertaalt zich in afnemende vraag nu de markt verzadigt.
6. Opkomst grotere smartphones
Smartphones zijn de afgelopen jaren steeds groter geworden. Schermen van 6 inch zijn geen uitzondering meer, en daardoor is een belangrijk aankoopargument van tablets verdwenen. Waarom een aparte tablet kopen als de telefoon praktisch even groot is? Dat scheelt weer ruimte in de tas en een paar honderd euro op de bankrekening.
Maar er is hoop...
Toch is er ook reden om optimistisch te zijn over de vooruitzichten voor tablets. Lang was een iPad geen volwaardig alternatief voor een desktop of laptop; voor bepaalde taken zoals fotobewerking of werken met spreadsheets was een tablet minder geschikt.
Maar daar komt langzaam verandering in. Fabrikanten proberen de tablet van nieuw elan te voorzien door ze meer op laptops te laten lijken. Apple kwam vorig jaar met de iPad Pro, Google met de Pixel C en Microsoft met een nieuwe versie van de Surface Pro. Allemaal hebben ze een bijbehorend toetsenbord, waarmee typen stukken makkelijker gaat. Een laptop volledig vervangen kunnen ze nog niet, al komt de Surface dicht in de buurt.
Deze hybride apparaten zijn de enige tabletcategorie waar nog groei in zit, aldus IDC. Er zijn in de laatste drie maanden van 2015 dubbel zoveel van de zogenoemde 'convertibles' verkocht als een jaar eerder. "Een van de grootste redenen waarom hybride tablets zo snel groeien is omdat gebruikers ze zien als vervanging voor pc's", aldus IDC-analist Jean Philippe Bouchard.
De marktonderzoeker schat dat Apple iets meer dan twee miljoen iPad Pro's heeft verkocht. Van de Surface-tablets wist Microsoft 1,6 miljoen exemplaren te slijten, waarbij de duurdere Surface Pro populairder is dan de Surface 3. "Dat toont aan dat prijs niet het belangrijkste is bij het kopen van een convertible", meent Bouchard. "Dat zijn de prestaties van het apparaat."